Hírlevél

Hírlevél

Iratkozzon fel, hogy frissen értesülhessen legújabb híreinkről, eseményeinkről, promóciókról! Kérjük, válassza ki melyik témákra kíván feliratkozni!

Honda Premium Quality

Eredeti Honda pótalkatrészek

Honda CASCO

honda casco wide skyscraper

Honda Motor hírek

PRÓBA: HONDA CBR1000RR FIREBLADE – 2017.


Kilenc évig nem érezték szükségesnek, hogy utána menjenek a világnak. Kilenc évet vártam az új Fireblade-re, amiből húsz nyomorúságos perc jutott. Egyik kezével ad az Isten, másikkal meg elvesz.

A BMW S 1000 RR 2009-től jó ideig rendes konkurencia nélkül garázdálkodott a piacon, Japánból csak a Kawasaki próbált meg lépést tartani az elektronikai és teljesítményháborúban. A Yamaha 2015-ben mért válaszcsapást a high-tech R1-gyel, idén pedig a Suzuki és a Honda is igyekszik kivenni a részét az űrversenyből. Nem véletlenül írtam űrversenyt – az aktuális superbike gépek számítástechnikai kapacitása akkora, amivel nemrég még műholdakat állítottak pályára.

14616241 f06f5fba4773dc6949b2b69750b05206 wm

Laikusoknak: a közel megegyező súly/lóeró aránynak és rengeteg vezetéssegítő elektronikának hála (kipörgésgátló, egykerék-kontroll, rajtautomatika, gyorsváltó) a fakezűek is könnyedén gyorsulhatnak egy modern ezressel nyolc másodperc alatt kétszázra. Sőt, a fejlett blokkolásgátlóval jó eséllyel meg is tudnak állni. Azonban Jeremy Clarkson nagy igazsága szerint soha nem a sebesség öl, hanem a hirtelen felbukkanó akadály. Az elektronikák egy vérbeli sportmotoron alapvetően nem a hülyeségtől védenek, hanem versenypályán a minél gyorsabb körbeérést szolgálják. Eddig a Honda a Total control szlogennel próbálta elmismásolni a fejlesztések hiányát, mondván, a CBR olyan jól kezelhető, hogy nincsen szüksége rá. Mellesleg a tízkilós, kikapcsolhatatlan ABS-re se volt.

14616243 c897edea4464c9a900f0f61b61d03d8a wm

A 25 éves jubileumra érkezett új Fireblade ránézésre élesebb, mint valaha. Nem csak szemre kompaktabb a réginél – eleve karcsúbb a keskenyebb hűtő miatt, és a fejidom felülete is jóval kisebb. És végre nem félszemű – a tompított és a fényszóró is mindkét oldalon világít, az összes fényforrás ledes. Elölről bele lehet látni a Ducati Panigalét, a tricolorban pompázó arany felnis SP változat pedig szebb, mint az anyák napja.

14616079 56c865c2765d7fdec6977c9b23d1f024 wm 14616081 4f2acd02323839b14063b70a293436f0 wm

14616083 2ff81675bc1def02732cb470fbfc4900 wm 14616081 4f2acd02323839b14063b70a293436f0 wm 14616087 e05d4c74ef74a83a29d82c7c3fb9e8ad wm

A GSX-R egyház tagjai már az első sajtóképek után fanyalogtak, hogy az új CBR nem teljesen új. Ezt valószínűleg a Hondánál is érzik, a kora reggeli prezentáció nem tartott tovább fél óránál. A váz kívülről nem sokat változott, variáltak kicsit az alumínium profilok falvastagságával, ettől 10%-kal flexibilisebbé vált, jelentsen ez bármit. A blokkot azonban alaposan meghenkelték. A levegő két oldalt már-már ódivatúan (nem a villanyakon keresztül) áramlik a tankburkolat alatti airboxba. Majd a benzinnel egyesülve folytatják útjukat a növelt sűrítésű és módosított vezérlési idejű blokk égéstereibe, hogy Euro 4-es gázokat eregetve zajjá, hővé és mozgási energiává váljanak. Meglepő, de a gyári dob a szigorúbb emissziós norma ellenére sokkal jobban szól a réginél.

14616241 f06f5fba4773dc6949b2b69750b05206 wm

A négyütemű körfolyamat eredménye 192 lóerő 13 ezres fordulaton. A fotelmotorosoknak újabb fanyalgásra adhat okot, hogy ez még 200 sincs. De az óvatos műszaki taktika valószínűleg kevesebb motorkárt fog eredményezni, mint a 2008-as CBR-ek vagy az első szériás BMW-k és Yamahák esetében. Aki meg úgy érzi, hogy a hiányzó 8-10 lóerő miatt szar a körideje, az rendelhet majd HRC kitet. A mérnökök inkább a 14%-kal jobb teljesítmény/tömeg arányt hangsúlyozták. Jogos, hiszen a lóerő csak egyenesben fontos, a súly viszont mindig. És a 196 kiló teletankolva bizony nagyjából egy tízessel kevesebb a BMW-nél. Az SP verzió a titánlemezből készült tank ellenére csak egy kilóval nyom kevesebbet az alap RR-nél, viszont jár hozzá az elektronikusan vezérelt, félaktív Öhlins futómű, és Brembo első féknyergek.

14616243 c897edea4464c9a900f0f61b61d03d8a wm

Hogy mit jelentenek ezek a fejlesztések a gyakorlatban, arról sajnos fogalmam sincs. A motoros újságíró élete sem mindig Bocuse d'Or döntős ebédmenü, a további bekezdéseket könnyes szemekkel, hüppögve gépelem. Képzeld el, amikor mondjuk Palvin Barbi lenge ruhában, csábos mosollyal belép a Maldív-szigeteki bungalóba, majd közli veled, hogy éppen megvan. És fáj a feje. Tavaly májusban is megszívtam a spanyol Yamaha MT-10 teszten, de ott legalább nem egyfolytában esett. Portimãoban viszont egész nap zuhogott a rohadék.

14616241 f06f5fba4773dc6949b2b69750b05206 wm

A motorokon volt esőgumi, és szerettem volna letérdelni vízen – ehhez azonban nem ártott volna 20 percnél többet menni a többek által is a világ legjobbjának titulált, hullámvasút jellegű versenypályán. Miután az első menetben az esőruha ellenére péppé áztam, a másodikat jobbnak láttam a száradásnak áldozni, még ha maga Freddie Spencer mögött eshettem is volna nyakra. Azonban erre később sem volt lehetőség, mivel a harmadik menetet törölték, délután pedig csak a kamerás autó mögött mehettek az arra fogékonyak – továbbra is ömlő esőben, kizárólag a célegyenesben.

14616315 abe64f0ff88a6436757bce05950611a9 wm

Ez alatt a 20 perc alatt csak annyi derült ki a motorról, hogy amit a Honda megcsinál, az meg van csinálva. A gyorsváltó például szignifikánsabban kisebb erővel és precízebben működik visszaváltásnál, mint a BMW-n. Az elektronikánál beálltak a sorba, bevásároltak a Bosch-nál – az öt tengelyű gyro-szenzorral megtámogatott kipörgésgátló és kanyar-ABS szépen teszi dolgát. Illetve még annyi, hogy az esőgumik jobban tapadnak annál, mint amit az agyam el tud hinni. Második nyélen, síkvízen is alig villant fel a kontrollámpa. Szürreális élmény vízfüggönyben kettőötvennel veretni, de ettől még a szívem még vérzik.

14616293 45be97abd09199356f7ce993c785b7e6 wm

A bánatomon az sem enyhít, hogy jót dumálhattam Fast Freddie-vel. Az öreg sokkal szimpatikusabb személyiség a szintén a bokszban ténfergő Nicky Haydennél, és nemcsak a gyorsan menéssel van képben. Szívesen jár például a Distinguished Gentleman's Ride rendezvényekre, és ő is aggódik az egyre öregedő motoros társadalom miatt. Tapasztalataim szerint például Európa hágóin, vagy még inkább a motoros Mekkának számító Szardínián a túrázók zavarba ejtő többsége használ fiatal GS-t és Multistradát, sportmotort csak elvétve látni. Az osztrák kollégák szerint náluk is hasonló a helyzet, és ezeket a drága motorokat zömmel nem a fiatal motorosok hajtják. Freddie las vegasi iskolájába is zömmel olyanok járnak, akik régi álmukat valósítják meg, vagy a gyerekek kirepülése után újra van idejük motorozni. A gyártók pedig sajnos mennek a trendek után, 2017-ben az új sportmotor gyakorlatilag egyet jelent a hatmilliós ezressel.

14616325 ad4f03565e190b09366592358f2fcd07 wm

A szintén méregdrága Yamaha R6 és az MV Agusta F4 675 jelenti mindösszesen a középkategóriát, a jó öreg GSX-R600/750-et is csak azért lehet még idén kapni, mert az importőr betárazott belőle. És nem csak vételár tekintetében tátong óriási szakadék. Emlékszik még valaki azokra az időkre, amikor a 16 éves vagányok fordított telós, komoly aluvázas, 30 lovas kétüteműkön feszítettek a gimi előtt? A mostani vasvázas, botfutóműves, 125/300/500 köbcentis négyüteműek technikai színvonala sajnos a kanyarban sincs a kilencvenes évek versenyreplikáihoz képest. Kereslet sincs rájuk, mert a jogosítvány megszerzése sokkal bonyolultabb lett. És a szülők is nyugodtabbak így.

14616317 46115e6d2c3dc2804f1e45d0bfaa8f9f wm

Pedig Freddie szerint ami jól kezelhető a pályán, az az utcán is megállja a helyét. A CBR-ek mindig is jól működtek utcán, az aktuális ezresek közül ezt már valószínűleg csak a Honda tudja. Az R1 közúton konkrétan használhatatlan, érzésre a BMW is darabosabb a CBR-nél. Hogy ez tényleg így van-e, arra remélhetőleg egy későbbi, szárazabb teszt fog fényt deríteni.

14616321 1f5de5aa2af89c24e240c52f69be290a wm

Forrás: totalbike.hu