Hírlevél

Hírlevél

Iratkozzon fel, hogy frissen értesülhessen legújabb híreinkről, eseményeinkről, promóciókról! Kérjük, válassza ki melyik témákra kíván feliratkozni!

Honda Premium Quality

Eredeti Honda pótalkatrészek

Honda CASCO

honda casco wide skyscraper

Honda Motor hírek

A forradalmár: Shark Evoline 3 teszt


Az összes bukósisak kategória - nyitott, zárt és felnyitható - előnyeit igyekszik egyesíteni a Shark Evoline 3. Kipróbáltuk, hogy sikerül neki.

Sokféle motor és sokféle motoros létezik – utóbbiak megszámlálhatatlan szokással és igénnyel. Így teljesen logikus, hogy bukósisak is rengeteg kategóriában és stílusban található a piacon. A fő csapásirányok a legkorábban megjelent nyitott fejvédőké – ők jól szellőznek, de a szó szerint vett arcra esések során bizony hagynak kívánnivalókat maguk után. Logikus volt tehát a zárt állrésszel egybeöntött héjak megjelenése – sokan ma is csak ezekre esküsznek. De az ember kényelmes lény, így logikusan piacra léptek a felnyitható állú – úgynevezett flip-up – bukók: ezek így is és úgy is hordhatók. Cserébe nehezebbek, és felnyitott állrésszel a plexit sem tudjuk arcunk elé húzni – hivatalosan motorozni csak becsukva lenne szabad velük. Ezen probléma egyik megoldásként megszülettek azok a fejvédők, amelyeken az állrészt nem a fejünk fölé, hanem a tarkónkhoz hajtjuk hátra. Ezek egyik jeles és régóta piacon levő képviselőjét, a Shark Evoline 3 sorozatát foghattuk tesztre a Szallerbeck Motor jóvoltából.

shark-evoline-3-teszt-onroad-01

Innen nézve egy sima nyitott robogósisaknak tűnik

A hátrahajtható állú bukósisak sok előnnyel rendelkezik a hagyományosnak tekinthető flip-upokkal szemben. Mindenekelőtt nyitott állapotában nem a fejünk fölött tornyosul az állrész tömege – így a nyakunkat sem terheli, főleg nem egy esetleges bukás során. Másrészt amikor kinyitjuk a állat, a normál vizort simán az eredeti helyére tudjuk lecsukni – ez pedig hatalmas előny, hiszen nem csak a beépített napszemüveg védheti a szemeinket a becsapódó bogaraktól, hanem egy erre a célra kialakított átlátszó műanyag is. Amennyiben az időközben szintén divatba jött kivehető állvédőjű "crossover" bukókkal hasonlítjuk össze, az Evoline 3 itt is rendelkezik egy komoly előnnyel: nem kell valahova elsüllyesztenünk az arcprotektorunkat, amikor éppen nincs rá szükség.

shark-evoline-3-teszt-onroad-02

Oldalról már látszik a turpisság, de az állvédő úgy beleolvad a héj hátsó részébe, hogy majdnem áramvonalasnak is lehetne nevezni

A Shark ötletes Evoline típusának első generációit sok kritika érte zajosságuk és nagy tömegük miatt, az idők folyamán azonban a bukó – ötletes alapkonstrukciójának megtartása mellett – minden téren folyamatosan fejlődött. Mai, harmadik generációja messze felülmúlja elődeit, és egy meglehetősen versenyképes fejvédőnek számít. Érdemes alaposan megismerkedni vele.

Nyitott állapotban nyilván elsősorban városban hordjuk az Evoline 3-at, így elsősorban 60-70-ig volt érdekes ebben a formájában. A tesztre egy PCX150-est használtunk, amelynek az én fejem magasságában érdemi szélvédelme nem volt. Az hamar kiderült, hogy a plexi nélkül a beépített napszemüveg alá annyira bekavar a huzat, hogy ebben a formában használhatatlan. Csakhogy ez itt nem gond, mert bármikor lecsukható a vizor. Amely ugyan csak az orrom magasságáig nyúlt le, de így sem jutottak el a szememhez a légörvények. Amikor kimentem kicsit gyorsabb szakaszra, úgy 90 kilométer/óra magasságában ugyanez már nem volt elmondható – de ekkor már csupasz motoron nyilván nem is így haladunk.

shark-evoline-3-teszt-onroad-11

Lehajtás menet közben, 1. fázis: állvédő egyetlen könnyed mozdulattal előrefordul a fejünk fölött

shark-evoline-3-teszt-onroad-12

Lehajtás menet közben, 2. fázis: egy nagyon rövid időre takarja a látómezőnket, de ez valóban csak tizedmásodpercekben mérhető

shark-evoline-3-teszt-onroad-13

Lehajtás menet közben, 3. fázis: az állvédő helyre pattintásához is elegendő az egyik kezünk, ha jó a sisak mérete

Az állrész mozgatása valóban zseniálisan egyszerű. A plexit minden esetben ki kell nyitnunk – a szél- és vízmentes záródás miatt van erre szükség -, majd egy kézzel simán a tarkónkra toljuk az Evoline 3 elejét. (A zárszerkezetet az elöl-alul-középen levő nagy piros gombbal tudjuk oldani.) A lecsukás ugyanilyen flottul megy: miután felhajtottuk a vizort, hátranyúlunk a tarkónkhoz, előrecsapjuk az állat, egy elölről hátrafelé nyomó mozdulattal a helyére pattintjuk a zárat, majd mehet vissza a plexi – és máris egy zárt bukóban robogunk tovább.

shark-evoline-3-teszt-onroad-03

Teljes értékű zárt sisak – némi kompromisszummal

Amikor teljesen becsukjuk a Sharkot, nyilván nem mindegy, hogy szellőzik. Nos, ezen a téren lenne mit javítani: az állon levő retesz még csak-csak érezteti hatását az arcunkon megjelenő légmozgás formájában, de a tetőszellőző hatása a menetpróba során elért főleg városi tempóknál nem volt túlságosan meggyőző. A zajszint a szűk országúti sebességnél még abszolút korrekt volt – gyorsabban haladva csupasz motoron a bogárháló hiánya már minden bizonnyal komolyan zavaró tényező lehet.

shark-evoline-3-teszt-onroad-21

A ma már leginkább elterjedt fokozatmentesen csukható gyorszár

Az Evoline 3 viszonylag izmos nyakat igényel. Az alapkivitel thermoplastic héjával 1,75 kilót nyom – hiába csökkent ez az első generációhoz képest nagyjából 20 dekával, akkor is sok. A frappáns Shark elérhető karbon héjjal is – így mindjárt "csak" 1'610 grammot mutat alatta a mérleg. Nem véletlenül jelenik meg éppen tesztünkkel egy időben az Evo-One névre hallgató legújabb fejlesztés, amely szinte minden téren ismét előrelép: tovább finomodik a bélése, javul a szellőzése, nagyobb a belső napszemüvege és alapkivitelű tömege is csak 1'650 gramm. Ami már kezd egészen emészthető lenni.

shark-evoline-3-teszt-onroad-04

Észrevehető, hogy az állrész nem képez egy egységet a héjjal

Jogos kérdés, hogy vajon milyen típusú motorokon lesz igazán elvezhető a Shark Evoline 3? Úgy gondolom, főleg a jobb szélvédelemmel rendelkező túragépeken tudja igazán kidomborítani erényeit: itt nagyobb tempónál is jól hordható a kánikulai napokon hátrahajtott állal, és amikor becsukva viseljük, nem fog bekavarni alá a szél sem. A kicsit előredőltebb testhelyzetek pedig a nem túl mélyre nyúló napszemüvegnek és sisakplexinek kedveznek – tehát akár a sporttúra motorok gazdái is szóba jöhetnek. Aki néhány – egyébként valóban nem vészes – hibájával együtt tud élni a mindennapokban, az egy roppant praktikus fejvédőben róhatja városi- és túrákon megtett kilométereit.


forras: onroad.hu