Hírlevél

Hírlevél

Iratkozzon fel, hogy frissen értesülhessen legújabb híreinkről, eseményeinkről, promóciókról! Kérjük, válassza ki melyik témákra kíván feliratkozni!

Honda Premium Quality

Eredeti Honda pótalkatrészek

Honda CASCO

honda casco wide skyscraper

Honda Autó hírek

Ennyi japán mérnök nem tévedhet


Az aktuális Honda Civic alaposan megosztja az autósokat. Az európai szemnek néha meglepő formai világáért sokan rajonganak, de sokan elborzadnak a látványától. A legújabb modell -az elvitathatatlanul precíz és tartós műszaki tartalom mellett is - kicsit űrhajós lett. Végeztem egy kisebb kutatást, és egyértelművé vált, miért van ez így. Nem mi vagyunk a célcsoport.

19413929 d40f35bd6434976cc004cef0fd5bcf28 wm

Szinte pontosan tízszer annyi Civic talál gazdára a tengerentúlon, mint Európában, és a kínai piac is meredeken ível felfelé, így hát az ottani ízlés szerint készül a dizájn. Ezek nem mindig komoly hibák. Inkább csak olyan érzés, mint amikor elvitelre kéri az ember a dupla sajtburger menüt a mekiben és miután mindent megevett, lázasan keresi a zacskó alján a kiszóródott sült krumplit. Megszoktuk, hogy mindig van, és zavaró, ha nincs.

Az újdonság az átdolgozott 1.6 i-DTEC dízelmotor, ami 120 lóerős és 300 Nm-es nyomaték leadására képes. Megtévesztő, hogy lökettérfogatra és teljesítményre megegyezik az előzővel, ez ne vezessen félre senkit. A japán mérnökcsapat elképesztő alapossággal és meglepő megoldásokkal felvértezve indult csatába a károsanyag-kibocsátási normák ellen. A nemzetközi bemutató esti prezentációján Jamamoto Ko, a Honda motortervező mérnöke részletesen beszélt az új motor műszaki megoldásairól.

19413931 24a77dd21d451431aec7d59b5f3ff3b1 wm

A motortömb falának külső merevségét növelték, a hengerfej falvastagságát csökkentették, kis súrlódású vezérműláncot alkalmaztak, a turbófeltöltőt átdolgozták. Meglepő húzásként az alumínium dugattyúkat acélötvözetűekre cserélték, így jelentősen csökkentették a hőveszteséget. A szigorodó kibocsátási normák teljesítése mellett a motor zaja is csökkent. A főbb szerkezeti egységek zaj elosztását és frekvenciáját (eltolva) módosítva sikerült csökkenteni a rezonanciát és 3 dB-lel a motor zajkibocsátását. A katalizátor elemei sem maradtak érintetlenül: a nagyobb nemesfémtartalom miatt az NSC 20%-kal több NOx tárolására képes, a részecskeszűrő felületét pedig nem 26, hanem 92 százalékban tudják bevonni ezüsttel, ezért 40 százalékkal gyorsabban égeti el a kiszűrt kormot.

19413933 c2cf0035d8bbafcc2750637f768e093c wm

Maradtak kérdések még bennem, de nem akartam az összes megjelent újságíró és a vacsora közötti szakadékot mélyíteni, ezért kaja után hívtam félre Jamamoto-szant egy privát csevejre. Elmondta még, hogy dugattyú nemcsak anyagot, hanem formát is váltott. Alacsonyabb lett és a csapszeg átmérője is csökkent, így csak 80 grammal hízott az alkatrész. Három részből áll a vezérműlánc, az összes lánckerék csapágyazását újragondolták. A hengerfalak hónolását más módszerrel végzik, kisebb súrlódás és hatékonyabb kenés lett az eredmény. A motor csendes és kiegyensúlyozott járása nem a kiegyensúlyozó tengelynek köszönhető, hiszen nincs benne. Itt szólta el magát a mester, mert azt mondta, hogy a növelt teljesítményű verzióban már lesz ilyen.

19413939 0d7968f013fee2f8c5781f5e7a755a1f wm

Most, hogy a kedves olvasó nagyjából érzi a motorfejlesztésbe ölt mérnöki órák mennyiségét, ugorjunk vissza az időben a fejtágítás motorszekciójának egyik kulcsfontosságú kivetített képére. A grafikonon az előző motor CO2-kibocsátása tornyosult az új 1.6 i-DTEC erőforrás emissziós értéke mellett. Pontosan egy gramm a különbség, 94-ről, 93-ra mérséklődött a színtelen és szagtalan átok értéke. De ne higgye senki, hogy sok hűhó volt semmiért. Az új RDE (Real Driving Emission) teszten már elvérzett volna a régi motor, nem volt felesleges a sok gondolkodás.

19413953 c6caef270b3bf47b38d5132772fdb969 wm

Ilyenkor mindig eszembe jut, ahogy Xiaodong kapitány Hong-Kong kikötőjében felveszi az utazósebességet a konténerszállítójával, amin 8000 darab, húszlábas fémdoboz indul Koper felé. Lepadlózza a nyersolajmotort, és akkora kéményen zubog a korom a légkörbe, mint a Gresham Palota liftaknája. Ehhez képest hol van a Honda-mérnökök egyetlen grammocskája?

A dinamikus teszten remekül teljesített a friss dízelmotor, teljesítménye mindenre elég. Zavarba ejtően csendesen jár, bármelyik fordulatszám-tartományban vehemensen reagál a gázpedál mozdulataira. A régi rendszer szerint megadott fogyasztási adatokat nem kell komolyan venni (3,5 l/100 km), nekünk 4,9-es értéket mutatott a kijelző országúti/külvárosi használat mellett, ami nem rossz érték. A dízel-Civic az új motorral 6,3 és 7,8 millió forint között érhető el, felszereltségtől függően.

19413943 fd7bc53c8dba717b6152b513b9f4f557 wm

A Jazz esetében halmozott újdonságokról beszélhetünk. A modellfrissítés a karosszéria műanyagból készült részeit érintette. A lámpák és rácsok vonala némiképp megváltozott, a ködlámpa is kerek lett, eltűnt a függőleges, fehér ribizlisor az első traktusból. Hátul ugyanúgy finomodtak a lökhárító és a benne hordozott segédberendezések vonalai. A belső tér csupán bőrkormánnyal és váltógombbal gazdagodott és maradt pazarul tágas. Továbbra is elképesztő dimenziókkal találkozik a hátra ülő vagy pakoló ember. A néhol rideg műanyagok és a meglepő dizájn elemek mellett egyedül a hátsó futómű rossz úton való dobogása kerül abba a bizonyos másik serpenyőbe.

19413945 dbda9b25960e5f9fe779d4f4130bb8be wm

Az 1,5-ös motor nem új fejlesztés, csak a Jazz esetében újdonság. 130 lóerő és 155 Nm-es nyomaték fürgévé teszi a nagy kis-Hondát. A nagyobb motorhoz új felszereltségi szint került a kínálati listába, a Dynamic: 16"-os alufelnik, piros csíkok itt-ott és narancsszínű öltések a bőrkormányon. Ezzel a húzással a Jazz elérte az ötmilliós árkategóriát, a CVT váltót választva már túl is szárnyalta.

19413953 c6caef270b3bf47b38d5132772fdb969 wm

Pompás mérnöki teljesítmények, megosztó köntösben. Talán így lehetne leírni a két autót. Aki szereti az effélét, nem fog csalódni bennük.

Forras: totalcar.hu